Clsfoto

Charlotte Lundströms fotografier

Hemmagjord A Pizza

Publicerad 2012-06-13 14:32:02 i Foto - Mat, bak & dryck

Gjorde Amerikansk pizza (alltså något tjockare pizza) på bakpulver idag. Jag tycker bäst om med jäst, men man tager vad man haver för jäst hade vi inte hemma. Provade göra egen sås också, för en gångs skull lyckades jag med sisådär miljoner kryddningar! 

Ugn: 225ºC
Tid i ugnen: 10-20min

Deg: 2 portioner
•Ca 4 dl vetemjöl
•3/4 tsk bakpulver
•1/2 krm salt
•40 g smör eller margarin
•1 dl mjölk eller vatten

Blanda ihop bakpulver, salt och mjöl i en skål. Smula i smöret/margarinet och finfördela sedan med händerna i mjölblandningen. Tillsätt sist mjölken och arbeta ihop till en dag. Kavla ut på bordet eller direkt i en form på ca 25x25cm. Vik upp kanterna på pizzan en aning.

Fyllningen kan bestå av vad som helst, men här har jag min fyllning:
•2 msk tomatketchup 
•2 krm mejram
På bottnen av pizzan.

•Ca 100 g köttfärs
Kryddor i köttfärsen;
•Lökpulver
•Vitlökspulver
•Salt
•Svartpeppar
•Grillkrydda
•Mejram
•1½ tsk soja
•1-2 dl vatten

•1 dl ost eller mer på pizzan.

Sås: Har ingen aning om mått hur mycket jag tog av allt, men smaka fram till din smak.
•Gräddfil
•Majonäs
•Paprikapulver stark (tog rätt mycket)
•Vitlökspulver
•Salt
•Svartpeppar
•Örtkrydda

Nu ska ut o klippas gräsmattor! :))

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela